MEDI4 syntyi Biopsian ja Haltun yhteisellä ajattelulla
Biopsian MEDI4 on hoivapalveluille, terveyspalveluiden tuottajille, sairaaloille sekä sairaanhoitopiireille suunniteltu tilannekuvaratkaisu. Yhdessä Biopsian kanssa ratkaisua on ollut kehittämässä Haltu. Haltu ei ole tehnyt pelkkää ohjelmistotyötä, vaan kehittämistyö on ollut Biopsian ja Haltun yhteinen projekti. Toimivan yhteistyön ja avoimen keskustelukulttuurin edellytys on rehellisyys.
MEDI4:n avulla terveysalan toimijat voivat käytännössä nähdä sen, mitä heidän organisaatiossaan tapahtuu. Tämän kokonaiskuvan hahmottamisen ansiosta erilaisiin tilanteisiin pystytään myös reagoimaan aiempaa paremmin.
– Kun aloitimme yhteistyön Haltun kanssa vuonna 2018, niin lähdimme liikkeelle hyvin avoimella ajattelulla. Se, mitä olemme Haltun kanssa tehneet, ei ole pelkästään ohjelmistotyötä, vaan myös yhdessä ajattelua. Tähän on ollut alusta asti kasassa hyvä tiimi, kertoo Biopsian Jaakko Hautamäki.
Biopsia ja Haltu yhtä tiimiä
MEDI4 ei siis ole vain Biopsian projekti, vaan sen kehittäminen on ollut molemmille toimijoille yhteinen ponnistus.
– Emme ole toimineet niin, että toinen on toimittaja ja toinen asiakas, vaan että tämä on meidän yhteinen projektimme. Olemme ikään kuin yhtä tiimiä, Hautamäki toteaa.
– Haltu on vetänyt tätä projektia hyvinkin vahvasti projektipäällikön osalta ja myös ohjannut kaiken koodityön ja käyttöliittymäsuunnittelut ihan omatoimisesti. Kun Haltu ottaa vastuuta, niin silloin asiakas voi keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen ja asiakkuuksien hankkimiseen, Hautamäki kiittelee.
"Rehellisyys on kaikkein tärkein yhteistyön muoto"
Yhdessä kehittäminen ja ajattelu vaatii onnistuakseen luottamuksellisen kehittämissuhteen ja avoimen keskustelukulttuurin. Hautamäki haluaa korostaa myös molemminpuolisen rehellisyyden merkitystä.
– Rehellisyys on kaikkein tärkein yhteistyön muoto. Se, että voidaan puhua suoraan ja sanoa ajatuksia ääneen kummaltakin puolelta sekä se, että sovituista asioista pidetään kiinni loppuun asti, Hautamäki painottaa.
– Koska olemme pystyneet ajattelemaan yhdessä ja pohtimaan asioita kehittävällä työotteella, on tuote nyt siinä kunnossa, että sillä on päästy markkinoille ja sitä on voitu myydä eteenpäin. Olemme päässeet rakentamaan sellaista tuotetta, mikä ei vielä koskaan ole ollut asiakkaiden käytettävissä, Hautamäki summaa.