Ohjelmistokehityksessä käytettävyys on keskeinen osa tuotteen tai palvelun menestystä. Käytettävyys ei ole vain ylimääräinen ominaisuus, vaan se vaikuttaa suoraan käyttäjien tyytyväisyyteen, kustannuksiin ja tuotteen menestykseen.
Tässä artikkelissa sukellamme syvemmälle käytettävyyden merkitykseen ohjelmistokehityksessä ja sen eri osa-alueisiin.
Alla olevasta sisällysluettelosta voi myös hypätä suoraan kiinnostaavaan ala-aiheeseen:
Mitä käytettävyys on?
Käytettävyys on käsitteenä laaja ja monitahoinen. Yksinkertaisuudessaan käytettävyydellä viitataan yleisesti ohjelmiston, palvelun tai tuotteen helppokäyttöisyyteen.
Käytettävyydelle on kuitenkin myös muita tarkempia kuvauksia ja kriteeristöjä.
ISO-standardi ISO 9241-11:2018 määrittelee käytettävyyden seuraavasti:
“Järjestelmien, tuotteiden ja palvelujen käytettävyyden suunnittelun ja arvioinnin tavoitteena on antaa käyttäjille mahdollisuus saavuttaa tavoitteensa tehokkaasti, tuloksellisesti ja tyytyväisinä ottaen huomioon käyttöyhteys.”
Yleisimmin käytetty tarkempi määritelmä käytettävyydestä on kuitenkin käytettävyyden tutkimisen kärkihenkilön Jakob Nielsenin luoma kriteeristö:
Opittavuus: Kuinka helppoa käyttäjien on suoriutua yleisistä toimenpiteistä ensimmäisellä kerralla?
Tehokkuus: Kuinka nopeasti käyttäjät voivat suorittaa toimenpiteet, kun he ovat oppineet ohjelmiston käytön?
Muistettavuus: Kun käyttäjät palaavat ohjelmiston pariin sen jälkeen, kun he eivät ole käyttäneet sitä, kuinka helposti he voivat palauttaa taitonsa?
Virheet: Kuinka paljon virheitä käyttäjät tekevät, kuinka vakavia nämä virheet ovat ja kuinka helposti he voivat toipua virheistä?
Tyytyväisyys: Kuinka miellyttävää ohjelmistoa on käyttää?
Tämän artikkelin osalta kuitenkin keskitytään käsittelemään käytettävyyttä yleisen helppokäyttöisyyden näkökulmasta, joten tarkempien kriteerien muistaminen ei ole tarpeellista.
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen ero
Vaikka käytettävyys ja käyttäjäkokemus ovat läheisesti yhteydessä toisiinsa, ne eivät ole sama asia. Käytettävyys keskittyy siihen, kuinka helppoa ja tehokasta on käyttää tuotetta tai palvelua, kun taas käyttäjäkokemus kattaa laajemman kokonaisuuden.
Käytettävyys on osa käyttäjäkokemusta, mutta se ei yksinään määritä käyttäjän tunnetta tai arvokokemusta. Käyttäjäkokemus sisältää myös käyttäjän tunteet, odotukset, arvot ja kokemuksen kokonaisvaltaisuuden. Hyvän käytettävyyden lisäksi käyttäjäkokemus voi sisältää esimerkiksi visuaalisen suunnittelun, brändin tunnistettavuuden ja asiakaspalvelun laadun.
Käytettävyyden ja saavutettavuuden ero
Saavutettavuus eroaa käytettävyydestä merkittävästi painopisteen ja tavoitteen osalta. Saavutettavuus keskittyy varmistamaan, että digitaaliset palvelut ovat käytettävissä kaikille, mukaan lukien ne, joilla voi olla erityistarpeita tai rajoitteita. Tämä tarkoittaa, että suunnittelun ja kehityksen on otettava huomioon erilaiset käyttäjäryhmät, kuten näkövammaiset, kuulovammaiset, liikuntarajoitteiset ja vanhukset.
Kaikessa yksinkertaisuudessa käytettävyys kattaa siis yleisesti laajaa yleisöä, kun saavutettavuuden tavoitteena on mahdollistaa hyvä käytettävyys myös erityistarpeita vaativille laajentaen edelleen sovelluksen mahdollista käyttäjäkuntaa.
Molemmat näistä käsitteistä siis liittyvät ohjelmiston kokonaisvaltaiseen käyttökokemukseen ja sen vuoksi on tärkeää huomioida sekä käytettävyys että saavutettavuus ohjelmistokehityksessä. Lue lisää verkkopalvelun saavutettavuudesta.
Käytettävyyteen panostamisen hyödyt ohjelmistokehityksessä
Käyttäjien tyytyväisyys
Käyttäjien tyytyväisyys on yksi keskeisimmistä syistä, miksi käytettävyyteen tulisi kiinnittää huomiota. Kun käyttäjä kokee, että ohjelmisto on helppokäyttöinen ja vastaa hänen tarpeisiinsa, hän on todennäköisesti tyytyväisempi ja sitoutuneempi käyttämään sitä myös jatkossa. Tämä voi johtaa pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen ja positiivisiin suositteluihin.
Hyvä käytettävyys parantaa käyttäjäkokemusta ja vähentää turhautumista, joka voi syntyä vaikeasti käytettävistä ohjelmistoista tai palveluista. Tyytyväiset käyttäjät ovat myös valmiimpia käyttämään tuotetta tai palvelua uudelleen ja jatkamaan sen käyttöä pitkällä aikavälillä.
Ohjelmistokehityksessä on lähtökohtaisesti jo epäonnistuttu, jos asiakkaat eivät halua käyttää toteutettua ohjelmistoa. Tästä syystä ohjelmistokehitysprojektin alussa on syytä panostaa käyttöliittymäsuunnitteluun sekä käyttökokemuksen suunnitteluun (UX-suunnittelu).
Kustannussäästöt
Käytettävyyden parantaminen voi tuoda merkittäviä kustannussäästöjä yritykselle. Kun ohjelmisto on selkeä ja helppokäyttöinen, se vähentää tarvetta käyttäjäkoulutukseen ja tuen tarjoamiseen. Käyttäjät voivat oppia nopeasti käyttämään ohjelmistoa ilman suurta vaivaa, mikä säästää aikaa ja resursseja.
Lisäksi hyvä käytettävyys vähentää yleisten virheiden määrää ja käyttäjien tekemiä virheitä. Tämä vähentää virheiden korjaamiseen kuluvaa aikaa ja resursseja.
Tuotteen tai palvelun menestys
Käyttäjäystävällinen tuote tai palvelu voi erottua kilpailijoistaan ja saavuttaa paremman markkina-aseman. Kilpailu ohjelmistomarkkinoilla on kovaa, ja käytettävyys voi olla se tekijä, joka tekee tuotteestasi tai palvelustasi houkuttelevamman vaihtoehdon asiakkaille.
Hyvä käytettävyys voi myös lisätä tuotteen tai palvelun käyttöastetta. Kun käyttö on vaivatonta ja miellyttävää, käyttäjät ovat todennäköisemmin motivoituneita käyttämään tuotetta tai palvelua säännöllisesti.
Esimerkkejä käytettävyyden osa-alueista ohjelmistokehityksessä
Käyttöliittymän selkeys ja yksinkertaisuus
Ohjelmiston tulee olla selkeä ja helppo ymmärtää. Käyttäjän pitäisi pystyä intuitiivisesti ymmärtämään, miten ohjelmisto toimii. Käyttäjän ei pitäisi joutua arvailemaan, mitä eri painikkeet tai toiminnot tekevät.
Esimerkki: Valikon käyttö. Käyttäjän on olennaista löytää ohjelmiston valikko helposti ja siellä olevat valinnat tulisi olla selkeästi tulkittavia jo ensimmäisellä käyttökerralla.
Selkeät virheilmoitukset
Kun käyttäjä tekee virheen, sovelluksen tulisi antaa selkeä ja ymmärrettävä palaute. Virheilmoituksen tulisi auttaa käyttäjää korjaamaan virheensä.
Esimerkki: Kun käyttäjä yrittää rekisteröityä sähköpostiosoitteella, joka on jo käytössä, sovelluksen tulisi ilmoittaa tästä selkeästi, eikä vain antaa epämääräistä "virhe" -ilmoitusta.
Saavutettavuus
Ohjelmiston tulisi olla käytettävissä ja ymmärrettävissä kaikille käyttäjille, mukaan lukien ne, joilla on erilaisia vammoja. Saavutettavuus on myös lain mukaan huomioitava osa-alue julkisesti saatavilla oleville ohjelmistoille.
Esimerkki: Ohjelmiston tulisi toimia ja olla helppokäyttöinen sekä hiirellä että näppäimistöllä, ja sen tulisi olla yhteensopiva ruudunlukuohjelmien kanssa näkövammaisille käyttäjille.
Suorituskyky
Käyttäjät odottavat ohjelmiston toimivan nopeasti ilman ylimääräistä odottelua. Huono suorituskyky ei ainoastaan haittaa käytettävyyttä, vaan voi myös vähentää luottamusta sovelluksen toimivuutta ja turvallisuutta kohtaan. Etenkin sellaisissa sovelluksissa, joissa säilytetään arkaluontoisia tietoja tai suoritetaan verkkomaksuja tulisi huolehtia korkeasta suorituskyvystä.
Ohjeet ja tukipalvelut
Käyttäjien tulisi saada apua ja tukea, kun he kohtaavat ongelmia sovelluksen kanssa.
Esimerkki: Ohjelmiston "Ohje" -osio, joka sisältää usein kysyttyjä kysymyksiä ja ohjeistuksia ohjelmiston käytöstä.
Miten käytettävyyttä mitataan ja tutkitaan?
Käytettävyyden tutkimiseen on monia menetelmiä, ja niitä voidaan soveltaa eri vaiheissa ohjelmistokehitysprosessia. Kattavan menetelmälistauksen sijaan esittelemme otannan yleisimpiä käytettävyystutkimuksen menetelmiä:
Käyttäjätestaus
Käyttäjätestaus on osa kokonaisvaltaisempaa ohjelmistotestausta. Käyttäjätestaus on yksi yleisimmistä ja tehokkaimmista käytettävyyden tutkimusmenetelmistä. Siinä käyttäjät suorittavat erilaisia tehtäviä ohjelmiston kanssa, samalla kun tutkijat tarkkailevat heidän toimintaansa ja keräävät palautetta.
Käyttäjätestauksen avulla voidaan havaita, miten käyttäjät todellisuudessa käyttävät ohjelmistoa, ja tunnistaa mahdolliset ongelmat ja pullonkaulat.
Kyselyt ja haastattelut
Kyselyt ja haastattelut ovat hyödyllisiä menetelmiä käyttäjien mielipiteiden ja kokemusten keräämiseen. Niiden avulla voidaan syventyä käyttäjien tarpeisiin ja odotuksiin sekä saada tietoa siitä, mitä he pitävät tärkeänä.
Analytiikka ja seuranta
Analytiikka ja seuranta ovat reaaliaikaisia menetelmiä, joilla voidaan seurata käyttäjien toimintaa digitaalisessa ympäristössä. Ne antavat tietoa siitä, miten käyttäjät liikkuvat sivustolla tai sovelluksessa, mitkä toiminnot ovat suosittuja ja missä käyttäjät saattavat kohdata ongelmia.
Esimerkki: Analytiikan avulla voidaan havaita, että suuri osa käyttäjistä etsii ohjeistuksia samaan toimintoon. Tämä voi viitata siihen, että kyseisen toiminnon käyttöliittymää olisi syytä kehittää tai ohjeistaa sen käyttö eri tavalla ohjelmiston käyttöönoton yhteydessä.
Yhteenveto
Me Haltulla olemme käytettävyyden asiantuntijoita ja tahdomme tuottaa asiakkaillemme ohjelmistoja, joita halutaan aidosti käyttää. Tunnistamme, että käytettävyys on avain sovelluksen menestykseen, jonka johdosta panostamme siihen erityisesti. Jos käytettävä verkkosovellus tai mobiilisovellus kiinnostaa ja haluat kuulla siitä lisää, niin ota meihin yhteyttä.