Käytettävyyden pikamenetelmä on keino tarkastella järjestelmän käytettävyyttä mahdollisimman helposti ja nopeasti. Pikamenetelmät ovat tiivistettyjä versioita olemassa olevista menetelmistä. Pikamenetelmien avulla voidaan löytää ainakin suurimpia käytettävyysongelmia mutta suositeltavaa on aina käyttää myös täysimittaisia menetelmiä. Pikamenetelmistä ja käytettävyydestä yleensä voit lukea lisää blogikirjoituksesta Käytettävyyden pikamenetelmät.
Miksi? on tyhmin kysymys ikinä.
On ehkä väärin puhua tyhmistä kysymyksistä. Olisi parempi puhua uteliaan ihmisen esittämistä kysymyksistä, sellaisista joita yleensä lapset esittävät.
Miksi kukaan haluaisi nähdä kuvan lounaastasi?
Olemme rajoittuneita ja jumiutuneita näkökantoihimme. Tyhmien kysymyksien avulla yritetään päästä eroon oletuksista, joita kaikilla on ja kyseenalaistaa itsestään selviä asioita. Kun olet tietoinen oletuksistasi ja miten ne vaikuttavat, voit tehdä tietoisen valinnan siitä luotatko oletuksiisi vai haetko uutta tietoa valintasi taustaksi.
Menetelmä lähtee liikkeelle oletuksien tunnistamisesta. Mieti hetki mitä oletuksia olet tehnyt käyttäjäjistä kun koodasit mitä ikinä koodasitkaan hetki sitten. Ohjelmistokehityksessä oletukset voivat olla esimerkiksi:
Tätä on mahdotonta tehdä koska käyttäjä…
Tämä toimii koska käyttäjä…
Käyttäjä uskoo/ajattelee/tarvitsee…
Seuraavaksi oletukset pitää haastaa. Haastaminen tapahtuu esittämällä tyhmiä kysymyksiä.
Täytyykö käyttäjällä olla samanväriset sukat molemmissa jaloissa?
Jos käyttäjä onkin näkövammainen?
Miksi käyttäjä…
Suurin osa haasteista on tyhmiä mutta kun kysymyksiä esittää tarpeeksi, niin hyvin todennäköisesti joku kysymyksistä ei olekaan enää tyhmä, vaan erittäin hyvä kysymys.T
yhmien kysymysten menetelmästä kannattaa raportoida käytetyn menetelmän lisäksi kolme kysymystä, jotka koettiin merkityksellisimmiksi ja ratkaisut, jotka tehtiin menetelmän perusteella.
Jos mietit onko palvelusi käytettävä tai haluaisit oppia käyttämään pikamenetelmiä yrityksessäsi, ota yhteyttä, niin keskustellaan asiasta.