Käytettävyyden pikamenetelmä on keino tarkastella järjestelmän käytettävyyttä mahdollisimman helposti ja nopeasti. Pikamenetelmät ovat tiivistettyjä versioita olemassa olevista menetelmistä. Pikamenetelmien avulla voidaan löytää ainakin suurimpia käytettävyysongelmia mutta suositeltavaa on aina käyttää myös täysimittaisia menetelmiä. Pikamenetelmistä ja käytettävyydestä yleensä voit lukea lisää blogikirjoituksesta Käytettävyyden pikamenetelmät.
Käytettävyystestit, joihin osallistuu viisi persoonaa vastaavaa käyttäjää on tärkein ja yleisimmin käytetty käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmä. Vaikka testejä tulee pitää usein suunnitelmia ja toteutusta iteroiden, jokaista muutosta varten ei kannata järjestää täydellistä käytettävyystestiä. On myös mahdollista, että projektin budjetti antaa myöten vain yhdelle käytettävyystestille ja sillä on jo validoitu tehtyjä suunnitelmia. Käytettävyystestejä kannattaa kuitenkin tehdä aina kun siltä tuntuu ja tämä menetelmä antaa siihen mahdollisuuden.
Aluksi valitse mitä toiminnallisuutta haluat testata. Haluatko testata verkkokaupan tuotehakua tai käyttäjän tietoja kysyvää lomaketta? Seuraavaksi tarvitaan käyttötapaus, joka käyttää testattavaa ominaisuutta. Verkkokaupassa käyttäjä haluaa etsiä haluamaansa tuotetta ja käyttäjän tarvitsee antaa tietonsa kirjautuessaan sosiaalisen median palveluun.
Käyttötapauksista pitää muodostaa tehtäviä, jotka eivät paljasta mitä toiminnallisuutta testataan mutta kuitenkin ohjaavat käyttäjän käyttämään kyseistä toiminnallisuutta.
Haluat ostaa miesten havaijipaidan. Lisää haluamasi havaijipaita ostoskoriin ja siirry maksamaan.
Haluat liittyä tähän sosiaalisen median palveluun. Luo tunnus ja siirry profiilisi etusivulle.
Seuraavaksi tarvitaan käyttäjä osallistumaan käytettävyystestiin. Jos et ole yksin toimistolla, tämä ei ole mikään ongelma. Kävele henkilön luo, joka ei ole ollut mukana projektissa, eikä siis tiedä testattavasta palvelusta liikaa. Esitä pyyntö osallistua käytettävyystestiin.
Käytettävyystesti kannattaa järjestää paikassa, jossa sen suorittaminen ei häiritse muita. Käytettävyystestissä käytetään ääneenajattelua, eli sen tekeminen voi aiheuttaa häiriötä muille. Ääneenajattelua käytetään, jotta tietäisit mitä käyttäjäsi ajattelee samalla kun suorittaa tehtävää. Olet sijoittunut siten, että näet mitä tapahtuu, joten sinun ei tarvitse erikseen kuulla mitä käyttäjä tekee, ainoastaan mitä hän ajattelee. Seuraa erityisesti missä vaiheissa käyttäjä on hiljaa eikä välttämättä tee mitään, eli selvästi miettii mitä hän voisi tehdä seuraavaksi. Jos näyttää että käyttäjä on unohtanut ääneenajattelun, voit kysyä esimerkiksi “Mitä ajattelet juuri nyt?” Ad hoc -testauksesta raportoidaan käytetyn menetelmän lisäksi, mitä toiminnallisuutta tai toiminnallisuuksia testattiin ja minkälainen oli käyttötapaus tai mahdolliset käyttötapaukset.
Raportoidaan myös käytetyt tehtävät ja se onnistuiko tehtävien suoritus. Jos tehtävien suoritus ei onnistunut, raportoidaan ne ongelmat, jotka aiheuttivat tehtävän jäämisen kesken. Vaikka tehtävien suoritus onnistuisikin, suorittamisen aikana on voitu tehdä havaintoja, jotka kannattaa myös raportoida.
Jos mietit onko palvelusi käytettävä tai haluaisit oppia käyttämään pikamenetelmiä yrityksessäsi, ota yhteyttä, niin keskustellaan asiasta.