IT-konsultti - devaaja vai johdon tuki?

Nykyajan liiketoimintaympäristössä, jossa teknologia on kaikkialla läsnä, yritykset kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita ja mahdollisuuksia.

Kaikilla yrityksillä ei toisaalta löydy omasta takaa ohjelmistoalan asiantuntijaa tai niistä muodostavaa tiimiä. Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuutta tai tarvetta palkata sellaista. Tällaisessa maailmassa IT-konsultin rooli on noussut avainasemaan.

IT-konsultti on tehokas apu liiketoiminnan kehittämisessä ja tehostamisessa. Konsultti auttaa asiakasta kohti liiketoiminnallisia tavoitteita soveltamalla omaa tietoteknistä asiantuntemustaan asiakkaan liiketoimintaan.

Tässä artikkelissa käsittelemme tarkemmin, mitä IT-konsultti tekee ja mitä hyötyä IT-konsultin käytöstä voi olla yritykselle.

Voit käyttää sisällysluetteloa siirtyäksesi suoraan mielenkiintoisimpaan aiheeseen.

  1. Mitä IT-konsultti tekee?

  2. Mitä hyötyä IT-konsultoinnista voi olla yritykselle?

  3. Miten IT-konsultin työ käytännössä eroaa ohjelmistokehittäjän työstä?

Mitä IT-konsultti tekee?

IT-konsultti työskentelee aktiivisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja auttaa asiakasta hyödyntämään erilaisia teknologisia ratkaisuja mahdollisimman tehokkaasti liiketoiminnan tavoitteet huomioon ottaen. Konsultti voi auttaa olemassa olevien ohjelmistojen tehokkaammassa käyttämisessä, niiden kehittämisessä paremmaksi tai uusien ratkaisujen hankkimisessa, suunnittelussa tai toteutuksessa.

IT-konsultin rooli vaihtelee hieman yrityskohtaisesti, joten sillä ei ole yhtä vakiokäsitettä. Toisissa yrityksissä IT-konsultti toimii aidosti vain konsultoivana osapuolena, joka ei lähtökohtaisesti koodaa tai toteuta näitä ratkaisuja, vaan opastaa asiakasta tekemään oikeita valintoja käytettävien teknologioiden suhteen sekä auttaa niiden käyttöönotossa. Näissä tapauksissa varsinaisen ohjelmistokehityksen tekevät ohjelmistokehittäjät.

Joskus IT-konsultin rooliin kuitenkin voi kuulua myös konsultoitavien ratkaisujen ohjelmointi, mikäli konsultilla on siihen vaadittava osaaminen ja asiasta sovitaan erikseen. Ohjelmistoalalla onkin nykypäivänä kovin yleistä, että ohjelmistokehittäjiä myydään yksittäisiin asiakasyritysten projekteihin, joissa he pääsääntöisesti toimivat konsultin sekä kehittäjän roolissa samanaikaisesti.

IT-konsultit toimivat monilla eri toimialoilla, jolloin myös käytännöt muuttuvat paljon, mitä milloinkin konsultin toimenkuvaan kuuluu. Useimmiten he työskentelevät myös projektiluontoisesti.

Asioita, joihin IT-konsultti voi tarjota osaamistaan:

  • Liiketoiminnan kehittäminen: auttaa organisaatiota valitsemaan oikeita teknologioita tai kehittämään uusia tai nykyisiä ratkaisuja, jotka tukevat liiketoiminnan tavoitteita ja kasvua

  • Projektinhallinta: johtaa ja hallinnoi IT-projekteja varmistaakseen niiden onnistuneen ja sujuvan toteutuksen

  • Käyttäjätuki ja koulutus: auttaa ottamaan nykyisestä tai uudesta ohjelmistosta kaikki mahdollinen hyöty irti

  • Tietoturva: tarjoaa asiantuntijuuttaan tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä, kuten riskien arvioimisessa ja suojaustoimenpiteiden suunnittelussa. Kehitysvaiheessa IT-konsultti voi tarjota tietoturvallisen ohjelmistokehityksen asiantuntijuutta.

  • Tiedonhallinta ja -analytiikka: tarjoaa apuaan tehokkaaseen tiedonhallintaan ja oikeaoppiseen datan hyödyntämiseen liiketoiminnan päätöksenteon tueksi.

  • Ohjelmistosuunnittelu ja ohjelmistokehitys: tarjoaa kehitysosaamista asiakasyrityksen hyväksi suunniteltuihin ratkaisuihin - oli kyse sitten uuden tai nykyisen ratkaisujen kehittämisestä.

Mitä hyötyä IT-konsultoinnista voi olla yritykselle?

Nykypäivänä liiketoimintaympäristö vaatii yrityksiltä entistäkin nopeampaa sopeutumista erilaisiin teknologisiin muutoksiin. Erilaisten teknologioiden ja ratkaisujen tehokas käyttäminen on avaintekijä menestyksessä, ja tässä IT-konsultoinnilla on keskeinen rooli. Se ei ainoastaan tue nykyistä toimintaa, vaan luo myös vankan perustan tulevalle kasvulle.

Yrityksen kannattaa miettiä IT-konsultin hyödyntämistä silloin, kun liiketoiminnan kannattavuutta tarkastellaan. Konsultointi voi auttaa karsimaan turhia toimintoja valjastamalla modernit teknologiat käyttöön. Esimerkiksi useamman sellaisen ohjelmiston käyttäminen, jotka eivät siirrä tietoa keskenään, voi olla mahdollista korvata modernimmalla ratkaisulla. Tämä auttaa karsimaan turhia työvaiheita, kuten tietojen kopiointia ohjelmistosta toiseen.

Myös liiketoimintastrategian uudistamiseen kannattaa hyödyntää IT-konsultointia. Sen avulla voidaan saada arvokasta näkemystä siitä, minkälaiset teknologiat tai ratkaisut tukee asetettuja tavoitteita. Erityisen tärkeää tämä on silloin, jos liiketoimintaympäristössä tapahtuu nopeita muutoksia tai jos yritys aikoo laajentaa toimintaansa uusille markkinoille. Näin tuen avulla ei tehdä hätäisiä ratkaisuja, jotka voivat pidemmällä tähtäimellä purra takaisin.

IT-konsultointi voi olla yritykselle hyödyllinen ratkaisu myös silloin, kun osaamista tarvitaan vain väliaikaisesti tai silloin, kun osaavan henkilön palkkaaminen nopealla aikataululla ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Silloin konsultti voi paikata puuttuvaa osaamista siihen asti, kunnes osaava henkilö on löytynyt, jolloin projektin eteneminen ei ole siitä kiinni.

Näiden lisäksi konsultin palveluita voidaan hyödyntää myös mm. henkilöstön kouluttamisessa, tietoturvan vahvistamisessa sekä nykyisten järjestelmien ohjelmistokehitysprojektien suunnittelussa.

Hyötyjä, joita IT-konsultointi tarjoaa:

  • Kestävät ratkaisut: IT-konsultti auttaa valitsemaan oikeat aikaa kestävät teknologiat, jotka parantavat liiketoiminnan tehokkuutta. Konsultti tarjoaa näkemystään liiketoimintastrategian kehittämiseen integroimalla teknologiset ratkaisut ja valinnat mukaan organisaation pitkän aikavälin tavoitteisiin.

  • Kustannustehokkuus: Konsultin tuoma asiantuntemus parantaa kustannustehokkuutta arvioimalla nykyisen teknologian käytön ja suosittelemalla optimaalisempia ratkaisuja. Se voi tarkoittaa tehokkaampien ohjelmistojen tai parempien käytäntöjen käyttöönottoa, mikä vähentää käyttökustannuksia ja säästää aikaa.

  • Kehitysideat: Aina ei tarvitse hankkia uutta, vaan myös olemassa olevia ratkaisuja voi olla mahdollista kehittää. IT-konsultoinnin avulla voidaan löytää nykyisistä järjestelmistä mahdollisia kehityskohteita sekä kouluttaa tiimejä toimimaan nykyisillä ratkaisuilla tehokkaammin.

  • Mukautuvuus: IT-konsultti voi mahdollistaa järjestelmien ja infrastruktuurin suunnittelun ohjelmiston skaalautuvuutta ja mukautumista ajatellen muuttuviin liiketoiminnan tarpeisiin. Jos yrityksellä on esimerkiksi tulevaisuudensuunnitelmat ohjelmiston kehittämiseen jo pidemmälle aikavälillä, on ohjelmistoarkkitehtuuriin liittyvät asiat erityisen tärkeää huomioida.

  • Kilpailukyvyn edistäminen: IT-konsultin tuomat näkökulmat ja teknologiaosaaminen auttavat pysymään innovatiivisena ja kilpailukykyisenä nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

Miten IT-konsultin työ käytännössä eroaa ohjelmistokehittäjän työstä?

IT-konsultin ja ohjelmistokehittäjän työt voivat erota toisistaan monin tavoin tai jopa hyvin vähän, riippuen laajalti IT-konsultille määritetystä roolista.

Ohjelmistokehittäjät toimivat itsenäisinä kehittäjinä tai yhtenä osana kehittäjätiimiä projekteissa ohjelmoiden usein erillisten käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelijoiden tuottamia vedoksia käyttöliittymistä tai toiminnallisuuksista. Ohjelmistokehittäjien tehtävänä on siis yksinkertaisesti ymmärtää suunnitelmia ja muuntaa nämä ohjelmoinnin ja ongelmanratkaisutaitojen avulla todeksi. Kehittäjät voivat toki olla myös itse yhteydessä asiakkaisiin projektien osalta, mutta lähtökohtaisesti hyvä rajanveto on se, että ohjelmistokehittäjät vain kehittävät ohjelmistoja.

Kuten aiemmin mainittu, IT-konsulttien rooli verrattuna ohjelmistokehittäjiin laajalti keskittyy tuomaan erilaisia bisneshyötyjä asiakkailleen. Kyse voi olla uuden ratkaisun käyttöönotossa, nykyisen ratkaisun kehittämisessä tai konsultoiden liiketoimintajohtajia erilaisten teknologioiden hyödyntämiseksi kasvun, säästöjen tai toiminnan sujuvuuden edistämiseksi.

Tästä jo huomaamme, että IT-konsultin työnkuva liikkuu hyvin paljon lähempänä asiakasrajapintaa kuin ohjelmistokehittäjien työnkuva - ainakin yleisellä tasolla. Heiltä vaaditaan strategista ajattelua, ymmärrystä asiakkaan liiketoiminnasta ja kykyä soveltaa teknologista osaamista liiketoiminnallisiin haasteisiin.

Jos IT-konsultin rooli keskittyy täysin tai pitkälti asiakasyrityksen konsultointiin ja liiketoimintahaasteiden tai -tavoitteiden ratkaisemiseen, on näiden kahden roolin ero päivänselvä. Toisinaan IT-konsultit kuitenkin myös kehittävät projekteissaan järjestelmiä tai ohjelmistokehittäjät tekevät työtä asiakasprojektien eteen konsultoivalla otteella, jolloin näiden kahden toimijan rooli keskenään hämärtyy.

Kiteytettynä kuitenkin voidaan todeta, että siinä missä IT-konsultit keskittyvät laajempiin kokonaisuuksiin asiakkaan kanssa työskennellessä, keskittyvät ohjelmistokehittäjät teknisten toiminnallisuuksien toteuttamiseen yhdessä tiiminsä kanssa.

Yhteenveto

IT-konsultti tuo oman asiantuntijuudensa avulla strategista näkemystä asiakkaan liiketoiminnan kehittämiseen. Hänen roolin laajuus voi vaihdella paljonkin, riippuen aina hänelle määritellystä roolista.

IT-konsulttia voi hyödyntää useilla eri osa-alueilla kerralla, kuten esim. uusien ohjelmistojen valinnassa, niiden käyttöönotossa ja kouluttamisessa. Konsulttia voi hyödyntää myös vain yhdessä tarkkaan määritellyssä osa-alueessa, kuten tietoturva-asioiden kehittämisessä.

Meillä Haltulla asiakkaat saavat yksittäisen konsultin sijasta koko tiimin avukseen. Näin saamme tarjottua monipuolisen asiantuntemuksen ja kokonaisen tiimin osaamisen asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi.

Tarvitseeko yrityksesi apua liiketoiminnan kehittämisessä tehokkaampaan suuntaan? Ota yhteyttä ja keskustellaan asiasta lisää.