SaaS-palvelu ohjelmistojen nykyaikaisena liiketoimintamallina

SaaS-palvelut ovat nousseet merkittäväksi liiketoimintamalliksi tarjoten uudenlaisia ratkaisuja sekä niitä tuottaville yrityksille että myös heidän asiakkailleen.

Käymme tässä artikkelissa läpi SaaS-liiketoimintamallin perusteita, sen tarjoamia hyötyjä sekä haasteita ja erilaisia hinnoittelumalleja. Artikkelin tarkoituksena on tarjota kattava yleiskatsaus SaaS-mallin ominaispiirteistä ja siitä, miksi se on muodostunut niin suosituksi vaihtoehdoksi modernissa ohjelmistoliiketoiminnassa.

Sisällysluettelon kautta voit hypätä suoraan mielenkiintoisimpaan aiheeseen:

  1. Mikä on SaaS-palvelu?

  2. SaaS-mallin tunnusmerkit

  3. SaaS-liiketoimintamallin hyödyt

  4. SaaS-liiketoimintamallin haasteet

  5. Mitä hyötyä SaaS-malli tuo asiakkaalle?

  6. SaaS-palveluiden hinnoittelumallit

  7. SaaS-liiketoiminnan keskeisimmät mittarit

Mikä on SaaS-palvelu?

SaaS-palvelu (Software as a Service) tarkoittaa ohjelmistopalvelua, jossa sovellukset toimitetaan asiakkaalle verkon välityksellä. SaaS-palvelut toimivat lähtökohtaisesti selaimen kautta, mutta joissakin tapauksissa niistä on tehty lisäksi myös laitteille asennettava sovellus. SaaS-palvelusta saatetaan käyttää myös nimitystä pilvipalvelu tai verkkopohjainen ohjelmisto.

SaaS-palveluiden perusperiaatteena on se, että ne toimivat palveluntarjoajan omilla palvelimilla, joista ne jaetaan asiakkaiden käyttöön internetin kautta. Tällä tavoin SaaS-liiketoimintamalli poikkeaa perinteisestä ohjelmistomallista, jossa ohjelmistot asennetaan ja niitä käytetään paikallisesti käyttäjän omalla laitteistolla esimerkiksi lisenssimaksua vastaan. SaaS-palvelua voikin ajatella ohjelmiston vuokraamisena, sillä sen käyttöoikeudesta maksetaan, mutta sitä ei osteta omaksi.

SaaS-palveluiden keskeinen ominaisuus on, että ne ovat käytettävissä missä tahansa internet-yhteyden kautta. Esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmät (ERP), sähköpostipalvelut, työajanseurantapalvelut ja laskutuspalvelut ovat monen yrityksen käytössä nimenomaan SaaS-palvelun muodossa.

Tunnettuja esimerkkejä SaaS-palveluista on esim. Microsoft 365- tuotteet, Adobe Creative Cloud, Slack-pikaviestintäohjelma, sekä Dropbox-pilvitallennustila.

SaaS-mallin tunnusmerkit

SaaS-mallilla on muutamia tunnusmerkkejä, joilla se erottautuu perinteisestä ohjelmistomallista. Yksi keskeisimmistä tunnusmerkeistä on se, että SaaS-palvelut tarjoavat ohjelmistoja käyttäjille verkkopohjaisesti ilman tarvetta asentaa tai ylläpitää niitä paikallisesti.

Tämä mahdollistaa käyttäjille helpon pääsyn päivitettyihin versioihin ja jatkuvan tuen ilman monimutkaisia asennuksia.

Käydään erilaisia SaaS-liiketoimintamallin tunnusmerkkejä läpi:

  1. Palvelun pilvipohjaisuus
    SaaS-palveluille ominaista on niiden pilvipohjaisuus, eli ne ovat verkkoyhteyden kautta toimivia palveluita. Niitä voidaan käyttää verkkoselaimen tai sovelluksen avulla millä tahansa verkkoyhteyden omaavalla laitteella.

  2. Kuukausittainen tai vuosittainen tilausmalli
    SaaS-palveluiden käytöstä laskutetaan asiakkaita usein kuukausittain tai vuosittain käytön perusteella. Tämä luo jatkuvaa tuloa yrityksen kassaan.

  3. Päivitettävyys
    Palveluntarjoaja vastaa ohjelmiston päivityksistä ja ylläpidosta, joten asiakkaan ei tarvitse huolehtia ohjelmistonsa päivittämisestä omaan infrastruktuuriin, eikä sen ylläpitämisestä.

  4. Erilaiset palvelutasot
    SaaS-palvelut mahdollistavat myös asiakkaalle helpon skaalautuvuuden, mikä tarkoittaa, että käyttäjät voivat helposti lisätä tai vähentää palvelun tasoa tarpeidensa mukaan.

  5. Integraatiot
    Usein SaaS-palvelut tarjoavat integraatioita muihin sovelluksiin ja palveluihin, jolloin ne voivat toimia saumattomasti osana laajempaa liiketoiminnan prosesseja.

SaaS-liiketoimintamallin hyödyt

SaaS-liiketoimintamalli tarjoaa erilaisia hyötyjä SaaS-palveluita tarjoavalle yritykselle. Esimerkiksi liiketoiminnan skaalauksen sekä kansainvälistymisen mahdollisuudet ovat SaaS-liiketoimintamallin vahvuuksia. Käydään läpi näitä hyötyjä SaaS-liiketoimintamallista.

  1. Ennustettava tulovirta
    SaaS-palvelumalli tarjoaa ennustettavan ja jatkuvan tulovirran palvelusta saatavien kuukausimaksujen muodossa. Tämä saattaa tuoda turvaa ja vakautta liiketoimintaan toisinaan epävakaassa markkinatilanteessa, sekä se tarjoaa vakaan perustan liiketoiminnan kasvattamiselle.

  2. Toiminnan skaalaaminen
    SaaS-palveluiden yksi isoimmista kilpailueduista on niiden aito skaalautuvuus. Aidolla skaalautuvuudella tarkoitamme, että SaaS-tuotteen myyntien kasvaessa, eivät kulut kuitenkaan kasva perässä samalla tavalla. Tästä syystä tällaisten ratkaisujen skaalaaminen on erittäin kustannustehokasta ja mahdollistaa yritykselle nopeankin kasvun.

  3. Kansainvälistyminen ja asiakkaiden tavoittaminen
    SaaS-palvelut mahdollistavat yrityksen laajentumisen myös globaaliin markkinaan. Koska palvelut ovat helposti saatavilla verkossa, voit tavoittaa ja palvella asiakkaita eri puolilla maailmaa, luoden näin uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi, poiketen “vanhanaikasemmasta” toimintamallista ja niiden hinnoittelusta, SaaS-palveluiden tavanomainen hinnoittelumalli tuo palvelun käyttöönoton mahdolliseksi myös pienten ja keskisuurten yritysten keskuudessa, jolloin potentiaalisten asiakkaiden määrä kasvaa.

  4. Houkuttelevampi vaihtoehto asiakkaalle
    SaaS-palveluiden yleinen kuukausi- tai vuosiperusteinen hinnoittelumalli on yleensä asiakkaalle houkuttelevampi vaihtoehto, kuin paikallisesti yrityksen omaan IT-infrastruktuuriin asennettavan ohjelmiston kertainvestointi. Matalampi hinta ei ole välttämättä niin iso este palvelun kokeilulle, etenkään silloin, jos asiakkaalle pystytään vielä tarjoamaan ilmainen kokeilujakso. Kokeilujakso on oiva tapa houkutella asiakkaita palvelun pariin ja mikäli he kokevat sen aikana palvelun tuottavan lisäarvoa he saattavat konvertoitua asiakkaaksi kokeilujakson päätteeksi ikään kuin itsestään.

SaaS-liiketoimintamallin haasteet

Vaikka SaaS-liiketoimintamallilla on omat hyötynsä, tuo se mukanaan myös omat haasteensa, jotka vaativat huomioon ottamista liiketoimintastrategiassa. Yleisimmät haasteet liittyvät kannattavan liiketoiminnan varmistamiseen sekä kilpailun kiristyessä asiakkaiden huomion ja uskollisuuden säilyttämiseen

Tässä vielä huomionarvoisia asioita, joita kannattaa pohtia tarkkaan SaaS-liiketoimintamallia suunniteltaessa:

  1. Aloituskulut
    Koska SaaS-palvelu on asiakkaalle edullisempi kuin kertainvestoinnilla ostettava ohjelmisto, tarvitsee palveluntarjoaja varsinkin alussa runsaasti myyntiä ja markkinointia, ennen kuin SaaS-liiketoiminta alkaa olemaan kannattavaa.
    Lisäksi SaaS-palvelua tarjoavat yritykset saattavat usein vaatia ulkopuolisen rahoituksen ohjelmistokehitykseen, infrastruktuurin rakentamiseen ja ylläpitämiseen, ennen kuin myyntiä ja markkinointia voidaan edes aloittaa.

  2. Kova kilpailu
    Monet yritykset ovat jo omaksuneet SaaS-liiketoimintamallin ja kilpailu SaaS-palveluiden välillä on kovaa. Uuden sellaisen SaaS-palvelun keksiminen, jolle on kysyntää, mutta jota ei vielä ole olemassa, voi olla haastavaa.

  3. Asiakkaiden säilyttäminen
    Kuten mainittu, kilpailu SaaS-palveluiden välillä on kovaa, jonka johdosta asiakkaiden säilyttäminen vaatii kovaa työtä ja jatkuvaa markkinatilanteen tarkastelua, esim. hinnoittelun osalta. Asiakkaiden palautteisiin tulee reagoida herkästi ja nopeasti.

  4. Tietoturvan varmistaminen
    Koska asiakkaiden omistamat tiedot sijaitsevat pilvipalvelussa, on tietoturvalliseen ohjelmistokehitykseen myös panostettava asianmukaisesti. Asiakastietojen vuotaminen voi johtaa maineen menettämiseen, oikeudenkäynteihin ja merkittäviin taloudellisiin menetyksiin.

Mitä hyötyä SaaS-malli tuo asiakkaalle?

SaaS-palvelut tuovat monia merkittäviä etuja niitä tarjoaville yrityksille, mutta myös niitä käyttäville asiakkaille, jotka tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon perinteisille ohjelmistoratkaisuille. Esimerkiksi SaaS-palvelun kustannustehokkuus ja skaalautuvuus voivat olla monille yrityksille erittäin hyödyllisiä ominaisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä.

  • Kustannustehokkuus
    SaaS-mallin kustannustehokkuus madaltaa kynnystä ottaa ohjelmisto käyttöön. Asiakkaalle ei tule ohjelmistoon liittyviä alkuinvestointeja, kuten tarvittavien laitteistojen tai palvelintilan ostamista, eikä asiakas joudu maksamaan ohjelmiston ylläpitokustannuksista erikseen. Asiakkaan on myös helppo budjetoida SaaS-palvelu omaan budjettiinsa. Asiakas tietää jo etukäteen, kuinka paljon ohjelmiston kiinteät käyttökustannukset ovat kuukausi- ja vuositasolla.

  • Käyttöönoton nopeus
    SaaS-palvelut saadaan otettua nopeasti käyttöön, koska ne ovat heti käytettävissä internet-yhteyden kautta. Uusien sovellusten käytön voi aloittaa lähes välittömästi, jolloin sen tuoman hyödyn voi saada integroitua liiketoimintaan nopeallakin aikataululla.

  • Skaalautuvuus
    SaaS-palvelut ovat myös skaalautuvia asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Yleensä näissä ratkaisuissa on tarjolla erilaisia palvelukokonaisuuksia, joista asiakas voi valita itselleen sillä hetkellä tarpeellisimmat. Liiketoiminnan kasvaessa asiakas voi ottaa halutessaan käyttöön seuraavan tason palvelukokonaisuuden. Myös käyttäjämäärien lisääminen onnistuu vaivattomasti.

  • Ohjelmistopäivitysten vaivattomuus
    SaaS-palvelun käyttäjän ei tarvitse päivittää ohjelmistoa itse, sillä palveluntarjoaja hoitaa ne automaattisesti, jolloin ohjelmistosta on aina tuorein versio käytössä. Palveluntarjoaja tekee päivityksiä niin palvelimeen, käyttöjärjestelmään, tietoturvaan ja mobiilisovelluksiin. Päivitykset myös suoritetaan ajankohtina, jolloin ohjelmistoa ei käytetä paljon, esim. viikonloppujen tai yötuntien aikana. Päivityksistä myös tiedotetaan usein hyvissä ajoin, joten palvelun käyttökatkos ei tule yllätyksenä kesken kriittisen asiakaspalaverin.

  • Tietoturva
    Palveluntarjoaja huolehtii ohjelmistojen tietoturvan monitoroinnista ja tietoturvapäivityksistä, jolloin palvelussa on aina uusimmat ja tärkeimmät päivitykset voimassa.

  • Joustavuus
    Koska palvelu on käytettävissä missä tahansa ja milloin tahansa internet-yhteyden välityksellä, tuo se joustavuutta myös työarkeen ja muuttuviin tilanteisiin. SaaS-palvelut toimivat myös kaikilla laitteilla, joilla pääsee käyttämään internet-yhteyttä.

SaaS-palveluiden hinnoittelumallit

SaaS-liiketoimintamalleissa käytetään useita erilaisia hinnoittelumalleja, jotka on suunniteltu vastaamaan erilaisia asiakastarpeita ja liiketoiminnan tavoitteita. Hinnoittelustrategia on kriittinen tekijä, joka vaikuttaa niin yrityksen kykyyn houkutella ja sitouttaa asiakkaita, kuin myös sen taloudelliseen menestykseen.

Tässä ovat yleisimpiä SaaS-palveluiden hinnoittelumalleja:

Kiinteähintainen malli (Flat-rate pricing)

Tämä on kaikista yksinkertaisin hinnoittelumalli. Tässä mallissa tuote on samanhintainen kaikille, ja se sisältää kaikille saman määrän ominaisuuksia.

Käyttöön perustuva hinnoittelu (Usage-based pricing)

Tässä hinnoittelumallissa maksetaan kirjaimellisesti vain käytön perusteella. Usein nämä mallit laskuttavat käytetyn datan määrän perusteella tai rajapintapyyntöjen määrän perusteella. Tämä hinnoittelumalli sopii hyvin tilanteisiin, jossa käytön määrä voi vaihdella paljon.

Ominaisuuksiin pohjautuva hinnoittelu (Feature-based pricing)

Hyvin yleinen hinnoittelumalli, jossa palvelusta on yleensä tarjolla eri tasoisia paketteja, joissa on eri määrä ominaisuuksia. Isommat paketit sisältävät enemmän ominaisuuksia, jolloin ne myös maksavat enemmän.

Per käyttäjä (Per user pricing)

Tämä on myös yksi suosituimmista hinnoittelumalleista sen yksinkertaisuuden takia. Hinta määräytyy käyttäjälisenssien määrän perusteella.

Porrastettu hinnoittelu (Tiered pricing)

Porrastettu hinnoittelu yhdistää ominaisuuksiin ja käyttäjiin pohjautuvan hinnoittelumallin. Asiakas valitsee eri pakettien väliltä, joissa jokainen paketti tarjoaa eri määrän ominaisuuksia ja/tai käyttäjiä. Luonnollisesti pienempi paketti maksaa vähemmän, kuin isompi paketti.

Freemium

Freemium-malli tarjoaa perustason palvelun ilmaiseksi, mutta rajoitetuilla ominaisuuksilla. Asiakkaat voivat päivittää maksullisiin versioihin saadakseen käyttöönsä lisäominaisuuksia.

SaaS-mallin tasaiset lisenssimaksut kerryttävät yritykselle tasaista kassavirtaa. Lähde: inderes.fi

SaaS-liiketoiminnan keskeisimmät mittarit

SaaS-liiketoiminnassa on useita mittareita ja metriikoita, joita seuraamalla yritykset saavat kattavan kuvan liiketoiminnan kannattavuudesta ja menestyksestä. Metriikoita seuraamalla saadaan tärkeää tietoa, jota voidaan käyttää päätöksenteon tukena liiketoimintastrategiaa kehittäessä.

Tässä muutamia tärkeitä metriikoita, joilla saadaan selville kuinka paljon rahaa tulee sisään ja kuinka tehokkaasti asiakkuuksia hankitaan ja ylläpidetään.

  • Asiakaspysyvyys
    SaaS-mallissa, jossa tulot kertyvät pääasiassa jatkuvista tilauksista, asiakaspysyvyyden merkitys korostuu entisestään. Asiakaspysyvyys (Customer retention) kuvaa kykyä säilyttää asiakkaita pitkällä aikavälillä. Se on olennainen mittari, sillä se kuvastaa asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja kertoo kuinka vakaalla pohjalla yrityksen taloudellinen tilanne on.

  • Tulojen vaihtuvuuden seuranta
    Toistuvat kuukausittaiset tulot (eng. monthly recurring revenue, MRR) ja vuosittaiset tulot (eng. annual recurring revenue, ARR) ovat SaaS-liiketoiminnassa erittäin tärkeä mittari, joilla mitataan ennustettavissa olevien tulojen kokonaismäärää.

  • Asiakkaan elinkaaren arvo
    CLV (customer lifetime value) mittaa asiakkaan yrityksellesi tuottamaa arvoa koko asiakassuhteen ajalta. Sen avulla voidaan arvioida, kuinka kannattavaa on hankkia uusia asiakkaita ja kuinka paljon yksittäinen asiakassuhde tuottaa keskimäärin tuloja.

  • Asiakaspoistuma
    Asiakkaiden poistuvuussaste kertoo prosentuaalisesti kuinka moni asiakkuuksista poistuu tietyn aikajakson aikana tarkasteltuna. Mitä pienempi lukema, sen parempi yritykselle, sillä se viittaa hyvään asiakastyytyväisyyteen. Tätä kuvaillaan yhdeksi pelottavimmista mittareista, sillä vaikka kaikki muut mittarit näyttäisivät hyviltä, tämän yksittäisen mittarin lukema voi kertoa yrityksen huonosta tilanteesta.

  • Asiakashankinnan kustannus
    Asiakashankinnan kustannus (customer acquisition cost, CAQ) kuvaa myynnin ja markkinoinnin kokonaiskustannuksia, joka kuluu yhden asiakkaan hankintaan.

Yhteenveto

SaaS-liiketoimintamalli tarjoaa merkittäviä hyötyjä, kuten joustavuutta, skaalautuvuutta ja kustannustehokkuutta, mutta tuo mukanaan myös omat haasteensa, kuten asiakkaiden säilyttämisen tärkeyden sekä lähtökohtaisesti kovan kilpailutilanteen.

SaaS-liiketoimintamalli on kuitenkin monipuolinen ja nykyaikainen tapa lähteä kasvattamaan omaa yritys- tai palveluideaa ohjelmistomaailmassa.

Onko sinulla idea SaaS-palvelusta, jonka puitteissa haluaisit keskustella? Ota yhteyttä meihin ja sparraillaan vaikka kahvin ääressä!