tukes.jpg

Digitaalista markkinavalvontaa screippaamalla

“Haltu on hyvä yhteistyökumppani haastaviin projekteihin. Yhteistyö Haltun kanssa sujui hyvin ja projektissa päästiin tavoitteeseen”.

Tarja Valvisto, ylitarkastaja, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston eli Tukesin toiminnan tarkoituksena on parantaa tuotteiden, palveluiden ja teollisen toiminnan turvallisuutta ja luotettavuutta. Toiminnan tavoitteena on vastuullinen, turvallinen ja kilpailukykyinen Suomi.

Osana turvallisuuden kasvattamista Tukes pyrkii estämään sekä ennaltaehkäisemään ulkomaisista verkkokaupoista tilattujen lelujen sekä ilotulitteiden aiheuttamia terveydellisiä ja lainsäädännöllisiä ongelmia. 

Nettidogi-projektin tavoitteena oli pilotoida Tukesin ideoiman ja kehittämän, ideatasolla toimivan konseptin, teknistä toteutusta. Konseptin idea oli tunnistaa suurien verkkokauppojen valikoimaan ilmestyneistä uusista tuotteista ne, jotka alkavat trendaamaan. Lyhyesti sanottuna tuotteiden trendaamisella tarkoitettiin tilanteita, joissa markkinan kysyntä ja tarjonta yksittäisen tuotteen osalta kasvaa poikkeuksellisen nopeasti.

tukes kuva refetekstiin.png

Ohjelmistokehitys aloitettiin ketterästi rakentamalla yksinkertainen louhintatyökalua, eli screipperi. Screipperi ohjelmoitiin noutamaan Alibaba verkkopalvelusta valikoitujen tuotekategoriaan liittyvä data, jonka perusteella pyrittiin luomaan trendiraportteja. Kerätty data käsiteltiin, analysoitiin ja sen jälkeen esitettiin verkkopalvelussa. Visualisoinnin ja palveluun luodun hakutoiminnon avulla kyettiin datasta erottamaan syntynyt trendi.

Pilotoinnin aikana havaittiin NettiDogin tuloksissa uusia Bleyblade leluja ensimmäisen kerran 15.9 – 22.9.2019. Samaan aikaan tehdyssä google-haussa ei vastaavia tuotteita havaittu olevan markkinoilla suomalaisissa nettikaupoissa. Vasta muutaman viikon kuluttua (12.11) bleyblade leluja havaittiin google haussa myös kymmenestä suomalaisesta verkkokaupasta. Testausvaiheessa pyrittiin löytämään vastaavia ilmiöitä, jotta voitaisiin analysoida miten trendituotteet käyttäytyvät screipatussa datassa ja miten ne voidaan tunnistaa kehittämällä analyysiä.

Haltun ansiosta Tukes kykeni kokeilemaan omien tarpeidensa pohjalta luotua ideatasolla toimivaa konseptia käytännön tasolla. Nopea kokeilu antaa parhaat lähtökohdat pohdinnalle siitä, että kannattaako palvelun jatkokehittämiseen budjetoida enemmän resursseja.

NettiDogi-projektin ensimmäinen versio julkaistiin Heinäkuussa 2019.