Käyttäjätarinat ovat olennainen osa nykyaikaista ohjelmistokehitystä, jotka ohjaavat ohjelmistokehitystä keskittymään siihen, mitä käyttäjät oikeasti tarvitsevat.
Ensimmäistä kertaa käyttäjätarinoista on puhuttu ohjelmistokehityksen yhteydessä 1990-luvun lopulla, mutta ne on otettu aktiivisen käyttöön muiden ketterien menetelmien yleistyessä 2000-luvun alkupuolella.
Tässä artikkelissa käymme läpi mitä on käyttäjätarinat, mistä ne koostuu ja minkälaisia hyötyjä niillä on.
Hyppää sisällysluettelosta suoraan kiinnostavaan aiheeseen:
Mitä ovat käyttäjätarinat?
Käyttäjätarinat ovat ohjelmistokehityksessä käytettävä yleinen, informatiivinen selostus ohjelmiston käyttötarkoituksesta, joka on kerrottu ohjelmiston loppukäyttäjän näkökulmasta. Sen tarkoituksena on tuoda selkeästi esiin mihin tarkoitukseen käyttäjä tarvitsee ohjelmistoa ja mitkä ominaisuudet tuovat arvoa hänelle. Eli, se kertoo mitä käyttäjä haluaa ja miksi.
Käyttäjätarinat tarjoavat ohjelmistokehittäjille ja -suunnittelijoille ymmärryksen siitä, mitä käyttäjät tarvitsevat ohjelmistolta. Luettuaan käyttäjätarinan, tiimi tietää miksi he rakentavat, mitä he rakentavat ja mitä hyötyä se tuottaa käyttäjälle.
Perusmuodossaan käyttäjätarinat noudattavat seuraavaa yksinkertaista kaavaa: “Käyttäjänä X, minä haluan Y, jotta Z”. Otetaan esimerkki: “Musiikkipalvelun käyttäjänä, minä haluan tallentaa kappaleen omaan soittolistaan, jotta voin kuunnella sen myöhemmin uudelleen”.
Käyttäjätarina ei saa olla liian laaja ylätason kuvaus, muttei myöskään liian tekninen tai yksityiskohtainen. Liian laveat kuvaukset eivät kerro riittävän tarkasti tarpeellisista toiminnallisuuksista, ja liian yksityiskohtaiset tarinat taas voivat rajoittaa tiimin mahdollisuuksia löytää innovatiivisia ratkaisuja. Tarinan on tärkeä olla tarpeeksi yleinen kuvaus, jotta kehitystiimillä on tilaa itsenäiseen päätöksentekoon parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseen.
Miten käyttäjätarinat määritellään?
Käyttäjätarinoita määriteltäessä tulee tunnistaa ne sidosryhmät, jotka käyttävät ja hyötyvät tuotteesta. Kun nämä sidosryhmät on tunnistettu, lähdetään heidän tarpeitaan purkamaan käyttäjätarinoiksi.
Käyttäjätarinaa aloittaessa, voi yksinkertaisen mallin hyödyntäminen auttaa välttämään sen, että alkaakin epähuomiossaan kirjata teknisiä suoraan ominaisuuksia:
[Käyttäjänä], minä haluan [toiminnallisuuden], jotta voin saavuttaa [hyödyn]
Käyttäjä on aito ihminen, joka käyttää ohjelmistoa. Käyttäjän roolia kuvaillessa kannattaa olla mahdollisimman tarkka. Kehitystiimi ei ole riittävän tarkka määritelmä käyttäjäksi.
Toiminnallisuus vaihtuu yleensä joka käyttäjätarinassa. Se kirjoitetaan aktiivisessa muodossa, ei passiivisessa. (“Haluan tallentaa kappaleen”)
Hyödyn voi koskettaa myös muita käyttäjiä tai asiakkaita, kuin tarinan keskiössä olevaa käyttäjää. Sama hyöty voi myös toistua useammassa käyttäjätarinassa.
Nämä osiin puretut käyttäjätarinat jaetaan vielä erilaisiin luokkiin, jotta tiimi voi keskittyä toteuttamaan niitä tärkeysjärjestyksessä. Käyttäjätarinoita päivitetään sitä mukaan, kun kehitysprosessin aikana tulee uusia huomioita ja löydöksiä eteen, sekä myös konkreettisten palautteiden perusteella. Ketterä ohjelmistokehitys on jatkuva ja toistuva prosessi, jossa käyttäjätarinat ohjaavat kehitystyötä.
Alla olemme kuvanneet myös, millaisia muita asioita kannattaa ottaa huomioon käyttäjätarinoita määritettäessä:
Määrittele milloin on valmista: Yleisesti käyttäjätarina on valmis, kun käyttäjä voi suorittaa tarinan mukaisen tehtävän, mutta varmista, että määrittelet sen.
Hahmottele työtehtävät: Hahmottele minkälaisia työvaiheita tarina sisältää ja määrittele niiden vaiheiden vastuuhenkilöt.
Käyttäjäpersoonat: Kenelle ohjelmisto tehdään? Jos loppukäyttäjiä on useampia, harkitse useamman käyttäjätarinan luomista.
Vaiheet: Jos prosessi on suuri, kirjoita erillinen tarina jokaiselle vaiheelle, jotta pääset kohti seuraavaa työvaihetta.
Kuuntele palautetta: Keskustele käyttäjien kanssa ja poimi ongelmat tai tarpeet heidän omin sanoin. Tällöin saat aidon käyttäjätarinan.
Aika: Sellaiset käyttäjätarinat, joiden suorittamiseen kestää viikkoja tai kuukausia, kannattaa itsessään pilkkoa vielä pienempiin tarinoihin, jotta ne voidaan suorittaa yhden kehityssprintin aikana.
Kun käyttäjätarinat on määritelty selkeästi, varmista, että ne ovat näkyvillä koko tiimille.
Hyvän käyttäjätarinan INVEST-malli
INVEST-malli on käsite, jota käytetään ketterässä ohjelmistokehittämisessä kuvaamaan hyvien käyttäjätarinoiden ominaisuuksia. Malli auttaa kehittäjiä ja tiimejä luomaan selkeitä ja toteutuskelpoisia käyttäjätarinoita. INVEST on lyhenne seuraavista sanoista:
Independent (Itsenäinen): Käyttäjätarinoiden tulisi olla riippumattomia toisistaan, jotta ne voidaan toteuttaa erillisinä tehtävinä. Tämä antaa joustavuutta tiimille ja mahdollistaa paremman työn priorisoinnin.
Negotiable (Neuvoteltava): Käyttäjätarinat eivät saa olla liian yksityiskohtaisia, jotta kehitysprosessissa jää neuvotteluvaraa myös luovuudelle löytää paras mahdollinen totetutustapa.
Valuable (Arvokas): Jokaisen käyttäjätarinan tulee luoda lisäarvoa käyttäjälle.
Estimable (Arvioitava): Tarinan on oltava sellainen, että tiimi pystyy arvioimaan, kuinka suuri työmäärä tarinan toteuttaminen vaatii.
Small (Pienikokoinen): Käyttäjätarinat ovat tarpeeksi pieniä, jotta ne voidaan suorittaa nopeasti.
Testable (Testattava): Tarinoihin liittyvät vaatimukset pitää olla sellaisia, että ne voidaan testata ja varmistaa, että ne on toteutettu oikein.
INVEST-malli on ikään kuin tarkistuslista, joka auttaa käyttäjätarinoiden oikeaoppisessa rakentamisessa, jotta ne ohjaavat kehittäjiä oikeaan suuntaan. Jos tarina ei läpäise näitä kohtia, tiimin kannattaa pohtia tarinan uudelleenkirjoittamista.
Miksi käyttäjätarinat ovat tärkeitä?
Käyttäjätarinat varmistavat, että ohjelmistokehitys on käyttäjälähtöistä. Ne auttavat tiimiä ymmärtämään, mikä on se lopputulos, jonka käyttäjä ohjelmistolta haluaa ja miten sinne päästään. Ne auttavat siis keskittymään aidosti olennaisiin asioihin suunnitteluprosessissa. Käyttäjätarinoilla on myös liiketoiminnallisia hyötyjä.
Käyttäjätarinoiden hyödyt ohjelmistojen suunnittelussa ja kehityksessä
Käyttäjätarinat tuovat selkeyttä. Käyttäjätarinat luovat yhteisen ymmärryksen kokonaisuudesta. Kun haluttu lopputulos on jo selvillä, on selkeämpää lähteä rakentamaan yksittäisiä vaiheita, joiden avulla sinne päästään.
Tarinat vahvistavat tiimityötä. Käyttäjätarinan tuoma yhteinen visio ja tavoitteet ohjaavat ohjelmiston suunnitteluprosessia. Ne toimivat tehokkaina työkaluina, rohkaisten tiimiä pohtimaan kriittisesti ja luovasti erilaisia ratkaisuja. Käyttäjätarinat auttavat vähentämään väärinkäsityksiä ja tehostamaan työtä, kun kaikilla on tiedossa yhteinen päämäärä.
Käyttäjä pysyy keskiössä. Käyttäjätarinat auttavat pitämään loppukäyttäjän kehitystyön keskiössä. Keskittymällä siihen, miten ja mihin loppukäyttäjä käyttää ohjelmistoa, pystytään välttämään tarpeettomia ja monimutkaisia toiminnallisuuksia.
Käyttäjätarinoiden hyödyt liiketoiminnassa
Käyttäjätarinat auttavat parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Ne luovat selkeän kuvan halutusta lopputuloksesta, jolloin ohjelmistokehittäjät keskittyvät toteuttamaan ensisijaisesti ne toiminnallisuudet, jotka tuovat suurimman arvon käyttäjille. Kun ohjelmisto vastaa käyttäjien todellisiin tarpeisiin ja odotuksiin, myös asiakastyytyväisyys paranee.
Kustannustehokkuus lisääntyy. Kun resurssit kohdistetaan sellaisiin ominaisuuksiin ja uudistuksiin, joita käyttäjät arvostavat eniten. Tällöin aika käytetään tehokkaasti niihin osa-alueisiin, jotka vievät ohjelmistoa selkeästi kohti tavoitteita.
Käyttäjätarinat ovat strateginen työkalu. Ne auttavat tuottamaan laadukkaita ohjelmistoja ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Niiden avulla yhdistetään tehokkaasti tekninen osaaminen ja liiketoiminnan tavoitteet, jotka luovat vahvan kilpailuedun markkinoilla.
Yhteenveto
Käyttäjätarinat ovat lyhyitä, kuvailevia tarinoita, jotka auttavat ohjelmistokehittäjiä ymmärtämään käyttäjän tarpeita. Ne ovat keskeisiä osia ketterissä kehitysmenetelmissä, jotka ohjaavat kehittäjiä pitämään käyttäjän tarpeet keskiössä, jättäen kuitenkin tilaa myös tiimin luovuudelle.
Niiden hyöty ei rajoitu pelkästään ohjelmistokehitykseen vaan niillä on myös liiketoiminnallisia hyötyjä. Ne auttavat esim. parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja lisäämään kustannustehokkuutta.
Haltulla käyttäjätarinat ovat osa käyttökokemussuunnittelun prosessia. Jos haluat lähteä tuottamaan sovellusta, joka on käytettävä ja vastaa aidosti käyttäjien tarpeita, niin tutustu joko käyttökokemussuunnittelun palveluumme tai ota meihin yhteyttä.