Miten valita ohjelmistoyritys? Vinkit kumppanin valintaan

Ohjelmistoyrityksiä tarvitaan monenlaisten digitaalisten ratkaisujen suunnittelussa, toteutuksessa sekä ylläpidossa. Omaa projektiaan suunnitellessa ja ohjelmistoyrityksiä kartoittaessa ei ole täysin yhdentekevää, minkä yrityksen valitsee projektiaan toteuttamaan. Erot osaamisalueissa ja toimintatavoissa vaihtelevat merkittävästi eri ohjelmistoyritysten välillä. Ohjelmistoyrityksen valinta voikin vaikuttaa suuresti ohjelmistoprojektin onnistumiseen, eikä sitä kannata siksi ottaa kevyesti.

Tässä artikkelissa syvennymme tekijöihin, jotka sinun kannattaa huomioida ohjelmistoyrityksen valinnassa, jotta tarpeisiisi sopivan yrityksen tunnistaminen on sinulle helpompaa.

Jos ylipäätään vielä mietit, että kannattaako ohjelmistokehitystä ulkoistaa ohjelmistotalolle, niin lue vielä artikkelimme Viisi syytä ulkoistaa ohjelmistokehitys ohjelmistotalolle.

Siirry alla olevan sisällysluettelon avulla nopeasti lukemaan haluamaasi osiota:

  1. Kokemus ja asiantuntemus

  2. Toimialaosaaminen

  3. Kommunikointi

  4. Palvelutaso

  5. Hinnoittelumalli

  6. Tietosuoja

  7. Projektinhallinta

  8. Jatkuva ylläpito

  9. Saavutettavuus

 

1. Kokemus ja asiantuntemus

Kokemus ja asiantuntemus ovat ratkaisevia tekijöitä ohjelmistoyrityksen valinnassa. Kun harkitset ohjelmistotuotannon ulkoistamista, on tärkeää löytää kumppani, jolla on tarvittava tekninen asiantuntemus ja laaja kokemus onnistuneista ohjelmistoprojekteista.

Kokenut ohjelmistoyritys pystyy osoittamaan konkreettisia esimerkkejä aiemmista projekteistaan, jotka ovat samankaltaisia kuin suunnittelemasi projekti. Toisin sanoen, ohjelmistoyritys voi esitellä referenssejä aiemmista projekteistaan ja kertoa, miten he ovat auttaneet muita asiakkaita saavuttamaan tavoitteensa. Referenssit antavat sinulle käsityksen yrityksen osaamisesta ja kyvystä vastata tarpeisiisi.

Referenssien tarkoitus on siis antaa suurpiirteinen käsitys ohjelmistoyrityksen kyvystä toteuttaa eri laajuisia projekteja. Et välttämättä löydä täysin suunnittelemaasi projektia vastaavaa referenssiä, mutta pystyt silti arvioimaan, miten paljon kyseisellä ohjelmistoyrityksellä on kokemusta suunnitelmasi kaltaisista projekteista.

Jos tiedät jo, että projektisi on tarkoitus toteuttaa natiivisti tai verkkosovelluksena, kannattaa yrityksen referenssien tarkastelun yhteydessä selvittää myös, että sillä on kyky toteuttaa projekti suunnittelemallasi tavalla. Jos et ole vielä varma kumpi toteutustapa sopii tarpeeseesi paremmin, käy lukemassa kirjoittamamme vertailu natiivi- ja verkkosovelluksista.

Yksi merkki ohjelmistoyrityksen kokemuksesta ja asiantuntemuksesta on ajantasaisuus. Hyvä ohjelmistoyritys pysyy ajan tasalla uusimmista teknologioista ja ohjelmistokehityksen käytännöistä. Yrityksen tulee olla tietoinen alan trendeistä ja parhaista käytännöistä, jotta se voi tarjota sinulle nykyaikaisia ja kilpailukykyisiä ratkaisuja. Kysy siis potentiaalisilta kumppaneilta, miten he seuraavat alalla tapahtuvia muutoksia ja miten he pitävät osaamisensa ajan tasalla.

Kokemus ja asiantuntemus auttavat ohjelmistoyritystä käsittelemään monimutkaisia haasteita ja tarjoamaan laadukasta ohjelmistokehitystä. Kokenut yritys on todennäköisesti kohdannut monenlaisia projekteja ja ratkaissut erilaisia ongelmia matkan varrella, mikä antaa heille arvokasta näkemystä ja oppia. Yrityksessä vallitsee todennäköisesti myös hyvä ymmärrys siitä, miten kehittää ohjelmistoja tehokkaasti ja saavuttaa parhaat tulokset.

2. Toimialaosaaminen

Jokaisella toimialalla on omat erityistarpeensa ja vaatimuksensa, jotka kannattaa ottaa huomioon ohjelmistoyritystä valitessa. Toimialakohtainen asiantuntemus on äärimmäisen arvokasta, sillä se tarkoittaa, että valittu ohjelmistoyritys ymmärtää yrityksesi ainutlaatuiset haasteet ja mahdollisuudet. Kun yritys on perehtynyt kyseiseen toimialaan, se pystyy tarjoamaan asiantuntevaa neuvontaa ja räätälöityjä ratkaisuja, ja siten vastaamaan juuri sinun liiketoimintasi tarpeisiin.

Esimerkiksi terveydenhuollon alalla on erityisiä tietosuoja- ja sääntelyvaatimuksia, kun taas vähittäiskaupassa korostuvat monikanavainen myynti ja varastonhallinta. Ohjelmistoyrityksen, jolla on aiempaa kokemusta kyseiseltä toimialalta, on helpompi ymmärtää näitä erityisiä tarpeita ja rakentaa ratkaisuja, jotka ovat täsmälleen sopivia.

Kun valitset ohjelmistoyritystä, kiinnitä siis huomiota yrityksen aiempaan kokemukseen samalla toimialalla. Pyydä yritykseltä referenssejä siitä, miten he ovat auttaneet vastaavalla toimialalla toimivia yrityksiä. Tämä auttaa sinua arvioimaan, miten hyvin yrityksen osaaminen ja lähestymistapa sopivat tarpeisiisi.

Toimialaosaamisen myötä ohjelmistoyritys ei ainoastaan ymmärrä toimialaasi, vaan se pystyy todennäköisesti myös neuvomaan sinua parhaista käytännöistä ja tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja. Yrityksen toimialaosaaminen voi siis auttaa sinua saavuttamaan kilpailuetua.

Kuten edeltä käy ilmi, toimialaosaaminen voi olla erittäin positiivinen ominaisuus ohjelmistoyrityksessä. Siitä huolimatta se on vain yksi arvioitavista ominaisuuksista eikä valintapäätöstä kannata pohjata pelkästään siihen. Ohjelmistoyrityksen toimialaosaamisesta on taatusti hyötyä, mutta valintaa pohtiessasi sinun kannattaa huomioida myös muut tässä artikkelissa esitetyt kohdat.

 

3. Kommunikointi

Kommunikointi on avainasemassa tehokkaassa ohjelmistokehityksessä. Laadukas ohjelmistokehityskumppani ymmärtääkin kommunikoinnin tärkeyden ja pyrkii ylläpitämään avointa viestintää kaikilla tasoilla. Yritys tiedostaa, että hyvä ja aktiivinen viestintä edistää onnistunutta yhteistyötä ja auttaa varmistamaan, että lopputuloksena on tarpeita vastaava ohjelmisto.

Miten ohjelmistoyritys toteuttaa tehokasta kommunikointia? Ensinnäkin, yrityksen projektiisi nimeämä tiimi tarjoaa säännöllisiä päivityksiä projektin etenemisestä.

Toiseksi, samainen projektitiimi on valmis vastaamaan nopeasti kysymyksiin ja huolenaiheisiin. He ymmärtävät, että jokin voi kaihertaa mieltäsi tai sinulle voi herätä tarve selventää asioita projektin aikana. Heidän tavoitteenaan onkin olla avoimia ja saavutettavissa sekä tarjota selkeitä vastauksia tai ohjeita tarvittaessa.

Hyvässä ohjelmistoyrityksessä yritys ja projektitiimi ovat valmiita vastaanottamaan palautetta sinulta ja muilta sidosryhmiltä. Palautetta arvostetaan yrityksessä ja sitä käytetään sen toiminnan kehittämiseen. Tämä osoittaa paitsi yrityksen sitoutumisen asiakkaan, eli sinun, tarpeisiin, myös sen halun luoda pitkäaikaisia ja menestyksekkäitä kumppanuuksia.

4. Palvelutaso

Ohjelmistokehitysprosessi on usein monimutkainen prosessi, jossa voi ilmetä odottamattomia haasteita. Siksi on tärkeää, että valittu ohjelmistoyritys pystyy tarjoamaan jatkuvaa tukea ja se on valmis tekemään muutoksia tarvittaessa nopeastikin. Tästä varmistuaksesi voit kysyä, mitä toimenpiteitä kumppanin tarjoamaan palvelutasoon kuuluu sekä millä reagointiajalla se kattaa tarvittavat tuki- tai muutostyöt.

5. Hinnoittelumalli

Hinnoittelumalli on merkittävä osa päätöstä, kun harkitaan ohjelmistokehitysprojektia. Yritysten välisiä hintoja vertaillessa on tärkeää ymmärtää, että halvin vaihtoehto ei välttämättä ole paras valinta. Sen sijaan, yrityksen tulee tarjota selkeä ja reilu hinnoittelumalli, joka vastaa tarpeitasi ja tarjoaa vastinetta rahoillesi.

Ennen päätöksen tekemistä, sinun tulee ymmärtää, mistä maksat ja mitä saat vastineeksi. Hinnoittelumalli voi vaihdella yrityksestä toiseen. Jotkut yritykset käyttävät tuntiperusteista hinnoittelua, kun taas toiset tarjoavat kiinteähintaisia projekteja. Saattaapa jollakin olla vaihtoehtona molemmat mallit. On siis tärkeää selvittää, miten hinnoittelu toimii ja mitä se kattaa. Pyydä selkeitä hinta-arvioita ja tarkentavia yksityiskohtia palvelujen sisällöistä.

Kokonaiskustannuksia on lisäksi syytä tarkastella pitkällä aikavälillä. Halvin vaihtoehto voi johtaa merkittäviin lisäkustannuksiin myöhemmin, jos laatu ei vastaa odotuksia tai projekti edellyttää lisämuutoksia tai korjauksia. Tällaisissa tapauksissa säästö alussa voi osoittautua kalliiksi pitkällä aikavälillä.

Hinnoittelun yhteydessä on hyvä tarkastella käytettäviä teknologioita ja niiden mahdollisia rajoituksia pitkällä aikavälillä tai suunnitellun ohjelmiston laajentuessa.

Hinnoittelumalleja vertailtaessa suosittelemme myös käymään keskustelua projektin pilotoinnista. Projektin pilotoinnin avulla on tarkoitus varmistaa yhteistyön toimivuus sinun edustamasi tahon ja valitsemasi ohjelmistoyrityksen välillä ennen kokonaisvaltaisempaan toteutukseen siirtymistä.

Jos haluat ymmärtää alan hinnoittelua paremmin, voit lukea aiheesta lisää artikkelistamme: Ohjelmistokehityksen hinta - mistä se muodostuu?.

6. Tietosuoja

Tietosuojan kunnioittaminen on keskeistä ohjelmistokehityksessä. Ohjelmistoyrityksen on noudatettava sovellettavia lakeja ja säädöksiä varmistaakseen, että kaikki tärkeät tiedot, mukaan lukien henkilötiedot ja kaupalliset salaisuudet, ovat asianmukaisesti suojattuja.

Ohjelmistoyrityksen tulee olla tietoinen tietosuojaan liittyvistä vaatimuksista ja noudattaa niitä. Esimerkiksi Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) asettaa tiukkoja vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle. Luotettava ohjelmistoyritys ottaakin käyttöön asianmukaiset tekniset ja organisatoriset toimenpiteet tietoturvan varmistamiseksi ja noudattaa tietosuojaan liittyviä sopimusehtoja. Yrityksen tulee säilyttää luottamuksellisuus kaikissa liiketoimintaan liittyvissä tiedoissa.

Tietosuojaan liittyvät näkökohdat ovat tärkeitä valittaessa ohjelmistoyritystä. Varmista, että valittu kumppani on sitoutunut noudattamaan sovellettavia tietosuojaan liittyviä säädöksiä. Heidän tulee olla valmiita tarjoamaan sinulle tarvittavat takuut ja sopimuslausekkeet, jotka varmistavat, että kaikki tärkeät tiedot pysyvät luottamuksellisina.

 

7. Projektinhallinta

Projektinhallinta on tärkeä osa ohjelmistokehitysprosessia. Ohjelmistoyrityksen tulee kyetä osoittaa tehokkaat projektinhallintataidot projektin sujuvoittamiseksi. Yrityksen on hallittava mahdolliset muutokset, jotka voivat ilmetä projektin aikana. Lisäksi sen täytyy kyetä pitää sinut ajan tasalla projektin edistymisestä.

Projektinhallintaan kuuluu aikataulun luominen ja seuranta. Selkeä aikataulu sisältää eri vaiheet, tehtävät ja niiden arvioidun keston. Ohjelmistoyritys seuraa projektin etenemistä ja varmistaa, että luotu aikataulu pitää. Tarvittaessa yritys kykenee reagoimaan aikataulumuutoksiin ja tekemään tarvittavia sopeutuksia.

Budjetin hallinta on toinen tärkeä osa projektinhallintaa. Ohjelmistoyritys pystyy luomaan asiakkaalleen realistisen budjetin, se osaa arvioida kustannukset eri vaiheille ja tehtäville, ja seuraa budjetin käyttöä projektin edetessä. Yrityksen tavoitteena on varmistaa, että projekti pysyy budjetissa, ja toisaalta kommunikoida avoimesti ja rehellisesti mahdollisista budjettimuutoksista.

Hyvä projektinhallinta tarkoittaa muun ohella avointa viestintää ja säännöllistä raportointia projektin edistymisestä. Ohjelmistoyrityksen tulee pitää sinut informoituna projektin tilasta ja sen edistymisestä. Yrityksen tulee olla valmis raportoimaan saavutetut virstanpylväät, mahdolliset viivästykset tai haasteet sekä tulevat vaiheet. Tämä auttaa sinua pysymään ajan tasalla ja antaa sinulle mahdollisuuden tarvittaessa tehdä päätöksiä tai antaa palautetta.

8. Jatkuva ylläpito

Ohjelmiston elinkaari ei pääty ohjelmiston toimitukseen. Ohjelmistoyrityksen tulee olla valmis tukemaan asiakasta ja varmistamaan ohjelmiston toimivuus myös sen käyttöönoton jälkeen.

Ohjelmiston jatkuva ylläpito sisältää muun muassa teknistä tukea ja vianmääritystä. Ylläpitoa tarjoava ohjelmistoyritys on valmiina auttamaan, jos ohjelmiston käytössä ilmenee jonkinlaisia ongelmia tai kysymyksiä. Näin varmistetaan, että ohjelmisto toimii luotettavasti ja että käyttäjät tai sovelluksen omistajat saavat tarvitsemaansa apua tarvittaessa.

Jatkuva ylläpito on tärkeää, jotta sovellus pysyy toimintakunnossa ja tukee liiketoimintaasi pitkällä aikavälillä. Ennen ohjelmistoyrityksen valintaa varmista, että se tarjoaa jatkuvaa tukea ja ylläpitoa ohjelmiston elinkaaren ajan. Tämä auttaa sinua välttämään käyttökatkoksia, varmistamaan tietoturvan ja hyödyntämään ohjelmiston mahdollisuuksia täysimääräisesti.

9. Saavutettavuus

Nykypäivänä ohjelmistokehityksessä saavutettavuus käsitteenä, ja ohjelmistokehityksen osana, on jo kovin tuttu, varsinkin julkisen puolen ratkaisuja toteuttaneille ohjelmistoyrityksille. Vaikka se onkin jo oletettu osa ohjelmistokehitystä, on syytä varmistaa, että potentiaalisella kumppanilla on kyky huomioida saavutettavuus ohjelmiston suunnittelussa ja toteutuksessa.

Meillä Haltulla on laaja kokemus julkisen puolen ohjelmistokehityksestä, minkä myötä myös saavutettavat ratkaisut ovat meille arkipäivää.

Yhteenveto

Ohjelmistoyrityksen valinnassa on monta tekijää, jotka on hyvä huomioida, jotta voit varmistua ohjelmistoprojektin onnistumisesta kaikin osin, myös lainsäädäntö huomioon ottaen. Ohjelmiston hankinnassa ei kannata miettiä vain nykyhetkeä vaan koko ohjelmiston elinkaarta, minkä vuoksi jatkuva ylläpito on tärkeä osa hankintaa.

Tässä vielä tiivistetty listaus ohjelmistoyrityksen valinnassa huomioitavista asioista:

Kokemus ja asiantuntemus Pitkä kokemus ja laaja asiantuntemus erilaisista ohjelmistoratkaisuista tuo varmuutta ohjelmistoprojektin onnistumiselle.
Toimialaosaaminen Toimialakohtainen kokemus mahdollistaa ymmärryksen alalle ominaisista ongelmista, tarpeista ja huomioitavista asioista.
Kommunikointi Hyvä kommunikointi luo pohjan toimivalle yhteistyölle ja varmistaa, että olennaiset tiedot ja kehitysehdotukset välittyvät nopeasti ja mutkattomasti.
Palvelutaso Palvelutasossa kirjataan selkeästi, mitä projektiin kuuluu ja mitä ei, jotta molemmat osapuolet ymmärtävät, kuinka projektissa toimitaan.
Hinnoittelumalli Tuntihinnoittelu vai kiinteät urakkahinnat? Varmista, että hinnoittelumalli sopii budjettiisi ja sovi tarvittaessa projektin pilotoinnista.
Tietosuoja Miten ohjelmistoyritys huomioi henkilötietojen ja muiden tärkeiden tietojen turvallisuudesta ohjelmiston toiminnassa nyt ja tulevaisuudessa?
Projektinhallinta Projektinhallinnalla varmistetaan, että molemmat osapuolet pysyvät ajan tasalla projektin etenemisestä ja projekti noudattaa sovittua aikataulua ja budjettia.
Jatkuva ylläpito Ohjelmiston toiminta ja tietoturva varmistetaan koko ohjelmiston elinkaaren aikana jatkuvan ylläpidon avulla.
Saavutettavuus Ohjelmisto luodaan kaikille käytettäväksi noudattaen saavutettavuusvaatimuksia.