A/B-testaus, varmasti monelle outo termi, osa kuullut siitä ja moni jättää tekemättä, koska sen toteuttaminen on vaikeeta. Disclaimer heti alkuunsa: En ole käytettävyyden asiantuntija kuin kaikkitietävän yrittäjän elämänkoulun käyneenä ja toki osana DI-opintojani oli muistaakseni 3 opintoviikon Käytettävyyskurssi vuonna 2003. Mutta lyhyesti ja maanläheisesti: A/B-testauksella pyritään testaamaan isolla käyttäjämäärällä esim. kotisivujen eri versioita ja mitata, millä yhdistelmällä saadaan aikaan parhaita tuloksia.
Google Optimize antaa tähän valmiit työkalut. Käytännössä siis web-sivulle upotetaan Googlen Analytics -koodin perään uusi koodi, joka luodaan aika lailla samalla tavalla kuin analyticsiinkin. Tämän jälkeen työkalun kautta avataan muokattava sivu, jonka tekstejä, nappeja, nappien tekstejä, kuvia yms voi muokata myös ilman erityistä ATK-HTML-osaamista.
Kokeilin itse isäni Aitapaja.fi -kotisivuilla eri yhdistelmiä, joista totesin nopeasti seuraavaa: Huumori ei toimi. Ei ainakaan ko. kohderyhmän asiakkaisiin. Tämä oli nopeasti testattu alle viikon kokeilulla, jossa huomasi, että lähes 80% käyttäjistä poistui sivulta heti, kun normaalitaso oli, että 50% jatkoi matkaansa referenssit tai tarjouspyyntö -sivuille.
Seuraavaksi palautin siis päätekstin takaisin tylsäksi, mutta kuvaavaksi ”Puuaidat elementteinä” -tekstiin ja muutin sen alla olevien nappien tekstit seuraavaa kokeilua varten. Vaihdoin otsikon alla olevien nappien tekstin ”Tarjouspyyntö” muotoon ”Pyydä tarjous” ja ”Referenssit” muotoon ”Mallistomme”. Tein myös näistä versiot, joissa oli vain toinen nappi oli vaihdettu, jotta voisin todeta, mikä toimii.Näillä yhdistelmillä päästiin mielestäni kuitenkin siihen tulokseen, että keskimäärin 80% kävijöistä jatkoi matkaansa joko mallisto- tai tarjouspyyntö-sivuille. Testiä ajettiin noin kuukausi ja käyttäjiä oli satoja.
Suosittelen siis lämpimästi kokeilemaan, varsinkin jos omassa porukassa mielipiteet toimivista sanamuodoista vaihtelevat, niin tämän työkalun kautta asian saa testattua erittäin nopeasti ja pienellä vaivalla.Meidän yritys ei suoranaisesti tarjoa tämän tyyppisiä palveluja, mutta pystymme auttamaan eteenpäin ja on mielestäni tärkeää, että tiedostamme hyviä työkaluja, jotka eivät ole pienyrittäjälle liian raskaita. Kovempaan ja tavoitteellisempaan kasvuhakkerointiin suosittelen kuitenkin aina ammattilaisia. Jos etsit sellaista, niin pistä viestiä ja vinkkaan eteenpäin.
Google-työkalujen tehokäyttöön ja digimarkkinointiin voisin suositella esim. Hopkinssia, joka on kirjoittanut samasta aiheesta mm. tässä jutussa: https://www.hopkins.fi/artikkelit/ilmainen-google-optimize-haastaa-vwon-optimizelyn/