Käytettävyyden pikamenetelmä on keino tarkastella järjestelmän käytettävyyttä mahdollisimman helposti ja nopeasti. Pikamenetelmät ovat tiivistettyjä versioita olemassa olevista menetelmistä. Pikamenetelmien avulla voidaan löytää ainakin suurimpia käytettävyysongelmia mutta suositeltavaa on aina käyttää myös täysimittaisia menetelmiä. Pikamenetelmistä ja käytettävyydestä yleensä voit lukea lisää blogikirjoituksesta Käytettävyyden pikamenetelmät.
Joskus on parempi lähteä ratkomaan asioita vastakohtien kautta. Voi olla paljon helpompaa yrittää keksiä jotain mitä ei halua kuin mitä haluaa. Huonoin idea ikinä -menetelmä perustuu juuri tähän.Käytettävyyden parantamiseen tähtäävät menetelmät yleensä pyrkivät selvittämään ja ratkomaan niitä palvelun ominaisuuksien aiheuttamia ongelmia, joista seuraa kitkaa käyttäjän ja järjestelmän välille. Tässä menetelmässä tehdään juuri päinvastoin: sen tarkoituksena on muuttaa palvelun ominaisuuksia siten, että käyttäjän ja järjestelmän välillä on mahdollisimman paljon kitkaa. Toisin sanoen: käyttäjäystävällisyyden sijaan järjestelmästä halutaan käyttäjävihamielinen.
Sen jälkeen kun olet valinnut toiminnallisuuden, jota haluat tarkastella mieti kuinka saisit siitä mahdollisimman käyttäjävihamielisen. Mahdollisimman vihamielistä olisi tietysti poistaa ominaisuus kokonaan mutta haluamme käyttäjän kuitenkin käyttävän palveluamme, joten täytyy vain lisätä mahdollisimman paljon kitkaa käyttäjän ja järjestelmän välille.
Kun olet saanut toiminnallisuudesta tarpeeksi käyttäjävihamielisen, mieti mihin ominaisuuksiin vihamielisyys perustuu. Kun tiedät mihin ominaisuuksiin käyttäjävihamielisyys perustuu, tiedät myös mihin ominaisuuksiin käyttäjäystävällisyys perustuu. Nyt voit tehdä järjestelmästä käytettävämmän muuttamalla näitä ominaisuuksia.
Mietitään esimerkiksi lomaketta. Kuinka lomakkeesta saisi mahdollisimman käyttäjävihamielisen? Mihin ominaisuuteen vihamielisyys perustuu?
Käyttäjävihamielinen ominaisuus | Kuinka ominaisuutta voidaan parantaa? |
---|---|
Kentän nimi on numero ja numeroiden selitys löytyy erilliseltä sivulta. | Kenttien nimet ovat yksiselitteisiä ja liittyvät selvästi tiettyyn kenttään. |
Validoinnin virheilmoitukset tulevat sivun ylälaitaan, niissä ei kerrota mikä kenttä on virheellinen. | Virheilmoitukset liittyvät selvästi tiettyyn kenttään ja kertovat virheen syyn. |
Validointi vaatii kentän sisällön olevan tietyssä vaikeasti arvattavassa muodossa, eikä muotoa kerrota. | Vaadittava kentän sisällön muoto ilmoitetaan selvästi tai validointi hyväksyy vapaamuotoisempia syötteitä. |
Lomakkeen lopussa on kaksi painiketta, joissa ei lue mitään. Toinen on vihreä ja toinen punainen. Vihreä painike tyhjentää kentät ja punainen painike palaa edelliselle sivulle. Lomake lähetetään painamalla Enter-näppäintä ensimmäisessä kentässä. | Kerro selvästi mitä eri elementit tekevät tai käytä elementtejä, jotka ovat hyväksi havaittujen toimintamallien mukaisia. |
Menetelmästä tehtävissä muistiinpanoissa kerrotaan käytetyn menetelmän lisäksi se, mitä toiminnallisuutta tarkasteltiin. Lisäksi kirjataan toiminnallisuuden ominaisuudet, jotka menetelmällä löydettiin ja se, kuinka ominaisuuksia mahdollisesti muutettiin.Jos mietit onko palvelusi käytettävä tai haluaisit oppia käyttämään pikamenetelmiä yrityksessäsi, ota yhteyttä, niin keskustellaan asiasta.