-

Tsekkaa alla oleva Mikki Ylevän video, jossa hän kertoo vastineensa väitteisiin joita mm. Helsingin sanomien 6.6. päivätyssä artikkelissa "Selvitys: Suuri osa pk-yrityksistä on täysin pudonnut digitaalisesta kehityksestä – kuluttajat kulkevat eri suuntaan kuin yritykset"

 

Digitalisaatio ja siihen liittyvät tuskat ovat meille tuttuja ja kuten Mikkikin videolla esittää, niin pienillä asioilla päästään eteenpäin. Ohessa vielä summaus ja pari lisäesimerkkiä/-kommenttia teemaan: 

1. Lopeta itsesi huijaaminen

Jos mielessäsi käy ajatus "Ei tuu toimimaan meillä" tai "Emmä tollasta tarvitse, kun mulla on muutenkin hommia" niin olisiko aika katsoa peilin sijasta ikkunasta ulos ja seurata mitä kaikki muut tekevät - Tai vielä parempaa, mitä kaikki muut eivät vielä tee. Kun työkalut on valittu oikein, niin digistä ei tule sinulle taakkaa vaan se nopeuttaa asiakaspalvelua, tuo ajantasaiset tiedot sinun ja asiakkaasi saataville. Digin myötä käykin niin, että asiakkaasi saavat tarvittavan tiedon jo esimerkiksi verkkosivuilta ja pystyvät viemään ostopäätöksensä jo paljon kypsemmäksi, jolloin sinun ei välttämättä tarvitse vastata puhelimeen vain hintakyselyihin ja lähetellä erikseen parempia kuvia. 

Sinulla on aikaa ja sinun liiketoimintasi ja asiakkaasi (varsinkin tulevat asiakkaasi) etsivät koko ajan verkosta tietoa eri alan toimijoista ja mitä helpommaksi ostaminen tai palvelun hankkiminen tehdään vaikkapa työpäivän aikana tai illalla sohvalta, niin sitä enemmän tulee tulosta! 

2. Kokeile

Oletko ihan varma, että facebookit, google-mainonnat ja instagrammit ovat vain tyhjäntoimittajien vouhkaamista? Ootko kokeillut? Esimerkiksi käsityöyrittäjälle facebook ja instagram ovat hyviä kanavia kertomaan osaamisestasi ja työkalut ovatkin sinulla jo mukana. Sen kun kuvaat pienen pätkän, esim ennen ja jälkeen tai mikäli teet jotain erikoista kokoonpanoa, niin tuon työvaiheen kuvaaminen voi osoittaa katsojille, että osaamista löytyy. Samalla näppärä mainostoimisto pystyy auttamaan sinua viemään tuon sisällön myös kotisivuillesi, jolloin sivujen päivittäminen tapahtuukin automaattisesti sitä mukaa, kun napsit kuvia ja hästäkejä instagrammiin!

Toinen mitä kannattaa miettiä on ilmaisten työkalujen sähköiset lomakkeet? Keräätkö tietoa paperille ja sitten jossain vaiheessa palaat niihin ja joudut viemään tietoja koneelle? esim. Googlen tai Microsoftin työkaluilla saman asian voisi tehdä niin, että ylimääräiset työvaiheet jäävät pikkuhiljaa pois. Ja voihan olla, että vihaat tuollaisen lomakkeen käyttöä ja se ei vain sovi sinulle, mutta ainakin olet kokeillut!

3. Aloita perusasioista

Kuten Mikkihin videolla totesi. Jos sinulla on nettisivut, niin kerro nyt hyvä ihminen siellä taksasi. Kerro, sitä sun tuote tai palvelut kuluttajalle maksavat. Lisäksi pyri kuvaamaan tuote mahdollisimman hyvin, niin asiakas ottaessaan yhteyttä on jo melko varma  siitä, että haluaa juuri sinun palvelujasi. Mitä vähemmän palveluissasi on mystiikkaa, niin sitä varmemmin asiakas tulee juuri sinun luoksesi. Tarkista, että sulta löytyy seuraavat jutut:

  • Hyvä tuote / palvelukuvaus, jos sellainen on mahdollista tarjota
  • Hinta tai ainakin esimerkkihinta
    • Esimerkiksi omakotitalon aidoille on vaikea kertoa tarkkaa hintaa, mutta anna esimerkkihinta tai metrihinta. 
  • Osta-nappi! Jos sulla on tuotetta hyllyssä ja ei ole mitään syytä miksei asiakas voisi just nyt heti tilata tuotetta, niin laita ne verkkokauppa asiat kuntoon nyt heti! 
  • Tarjouspyyntölomake! Joka sivulle! Aina kun on tuote, niin siitä pitää pystyä pyytämään tarjous, jos sitä ei voi suoraan ostaa! Tai yhteydenottolomake.

Chatteja ja muita en lähde ehdottelemaan, koska ne eivät välttämättä ole lainkaan sopivia ja järkevä investointi. 

Meidän osaamiseen kuuluu erilaisten sähköisten työkalujen toteuttaminen, edellä mainittuihin asioihin ei meiltä välttämättä löydy ratkaisua, koska menemme softakehittämisessä vähän syvemmälle. Mutta apua ja neuvoja sekä hyviä suosituksia sitäkin varmemmin! Jos siis aihe kiinnostaa, niin ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin jutellaan lisää! 

 

Mikko // Haltu