Haltu kehittää Dream-alustaa jatkossa täysin avoimesti

—  13.04.2016

Dream-alusta on opetussektorilla laajasti käytössä oleva ratkaisu, joka tarjoaa käyttäjille kertakirjautumisalustan, sähköisen työpöydän, viestintätyökalut sekä erittäin monipuolisen rooli- ja ryhmäpohjaisen käyttöoikeuksien hallinnan.

Teknologiaa käyttää Suomessa yli 100 000 käyttäjää ja kehitystä on tehty jo yli 5 vuotta - yhdessä käyttäjien kanssa. Alustaa on kehitetty Haltu Oy:n toimesta n. 1 000 000 eurolla ja kehitys jatkuu nykyisissä ja tulevissa projekteissa.

Dream-teknologiaa hyödyntävät mm. seuraavat palvelut:

• Dreamschool.fi (Unelmakoulu)

• Kuntien Tieran Edison -oppimisympäristö

• Picamentor.fi -kuvasanakirjapalvelu

• Hämeenlinnan Airo -työpöytä

• Kangasalan Tori -työpöytä

• Seepra.fi -palvelu (projektinhallinnan työkalut)

Alustan ensimmäinen versio julkaistiin avoimena lähdekoodina 29.11.2012 ja teknologian edistymisen sekä avoimen kehittämisen mallin myötä Haltu Oy on päättänyt siirtää koko alustan kehittämisen vaiheittain julkiseksi. Haltu Oy:n tavoitteena on, että koko alustan kehitys on julkista kuluvan vuoden aikana.

Tästä päivästä lukien tulemme julkaisemaan Dream-alustan komponentti kerrallaan siten, että komponentin kehitystä voi seurata GitHub-palvelusta osoitteessa http://github.com/dreamplatform. Jokaisen julkaisun yhteydessä tullaan kirjoittamaan myös pieni kuvaus siitä, miksi kyseinen komponentti on olemassa.

“Kehityksen avaamisella pyritään tuomaan läpinäkyvyyttä ja lisäarvoa yhteisölle, jossa toimimme, sekä saattaa tietoisuuteen millä tavalla ja miten kehitys yrityksessämme tapahtuu”, toteaa toinen perustajista ja yrityksen pääarkkitehti Ilkka Hakkari. ”Lisäksi tämä edustaa täysin sitä arvomaailmaa, jolla me haluamme toimia”, hän jatkaa.

Haltu Oy haluaa muodostaa kehittämisen ympärille entistä kattavamman käyttäjäyhteisön, koska tähänkin asti alustaa on kehitetty käyttäjälähtöisesti ja tulokset ovat olleet merkittäviä. Kehittämisen aikana on tiedostettu se, että parasta oppimisen digitalisoimista on mahdollistaa asioita teknologian avulla, eikä pakottaa käyttäjää sopeutumaan hankaliin ohjelmistoihin. Haltu Oy haluaakin siis kaikki kehittämisestä kiinnostuneet mukaan kehittäjäyhteisöön Dreamplatform.fi -sivustolle.

Tavoitteena on digitalisoida suomalainen oppiminen, joka on myös kansainvälisesti tunnistettu ja haluttu vientituote.

Lisätiedot ja yhteydenotot

Mikko Sävilahti, toimitusjohtaja, perustaja